Geschiedenis van volkswagen

so cool De Oostenrijkse professor en auto-ingenieur: Ferdinand Porsche en de Joodse ingenieur Josef Ganz stonden aan de wieg van Volkswagen. Porsche had in 1922 vergeefs plannen voor een goedkope auto voorgesteld. Er was zelfs bij zijn toenmalige werkgever Austro-Daimler geen interesse. Mercedes-Benz zag evenmin iets in Porsche's droom van een goedkope auto. Porsche probeerde het bij onder meer NSU en Zündapp, waar een aantal prototypes werden gerealiseerd. Hij begon voor zichzelf, en kreeg in 1934 van Adolf Hitler de opdracht een "Kraft durch Freude"-wagen te ontwerpen, een wagen voor het volk. Het programma van eisen voor deze auto was fors. De KdF-wagen moest een topsnelheid van 100 km/u kunnen halen; moest twee volwassenen en een kind kunnen vervoeren, of drie soldaten en een mitrailleur; moest een luchtgekoelde motor hebben, zodat hij 's winters buiten kon staan; mocht maximaal tussen de 6 en 7 liter benzine per 100 kilometer verbruiken; en mocht niet meer kosten dan 900 Reichsmark.

Het ontwerp voor zo'n auto had Porsche al eerder gereed. In 1932 had hij een vierpersoons auto ontworpen die sterk door ontwerpen van Béla Barényi en een prototype van Tatra-ontwerper Hans Ledwinka was geïnspireerd, met een luchtgekoelde viercilinder motor achterin. Er waren toen drie prototypen van gebouwd door Zündapp. Ook NSU was in het model geïnteresseerd, maar toen dit bedrijf werd overgenomen door Fiat, was dit het einde van de NSU-Volksauto. Het aanbod van Hitler kwam net op tijd. Op 12 oktober 1936 stelde Porsche drie rijdende prototypes voor, die al de karakteristieke vorm van de latere Volkswagen Kever hadden. Iedere wagen legde in zeventig dagen een afstand af van 50.000 km, zonder dat al te grote reparaties nodig waren.

Hitler zocht vervolgens persoonlijk een geschikte locatie voor de fabriek. Omdat de enige twee beschikbare autofabrieken - die van Opel en van Ford - niet volledig Duits waren, gaf Hitler zijn "Arbeitsfront" opdracht in het midden van Duitsland, bij Fallersleben, een fabriek te bouwen. Het Duitse volk zou door middel van een spaarsysteem het geld voor de productie bijeen brengen. Er zou een nieuwe stad verrijzen voor de arbeiders van de fabriek en hun gezinnen, Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben (kortweg KdF-stadt, na de Tweede Wereldoorlog Wolfsburg) genaamd, met een residentie voor Hitler, en een boulevard waar na afloop van de oorlog de overwinningsparade zou worden gehouden.

Bron: Wikipedia

so cool

Te koop VW T1, T2 en T3

so cool Wij hebben te koop verschillende type luchtgekoelde volkswagens. VW's van het type T1, T2a en T2b en T3. Naast deze bussen hebben we ook vw 181/ Kübel, vw Type 3 , vw kever te koop staan.

Het kan zijn dat uw droom volkswagen niet in onze showroom staat. Geen probleem, wij gaan graag op zoek. Geef ons jou wensen door en we gaan voor je aan de slag. 

so cool

Volkswagen motorrevisie

Onze showroom laat zien dat wij liefhebbers zijn van luchtgekoelde volkswagens. Wij reviseren dus ook veel motoren voor deze oldtimers.

Particulieren brengen regelmatig de motor van hun geliefde volkswagen om deze door ons eens goed te laten bekijken en zo nodig weer helemaal in orde te maken met nieuwe, bewerkte of tweedehands onderdelen.

Omdat wij zelf ook eigenaar zijn van luchtgekoelde oldtimers zijn, gaan wij er net zo zorgvuldig mee om als uzelf. Dus ook voor de motor en het onderhoud van uw klassieke volkswagen bent u bij ons aan het juiste adres.

so cool

VW t1

De volkswagen bus T1, gemaakt van 1950 tot 1967. Transporter is de naam voor een bestelwagen van de Duitse autofabrikant Volkswagen, die intern bekendstaat als Typ 2 (de Volkswagen Kever heette intern Typ 1). Sinds 1990, met de komst van de T4 variant, is Transporter ook als naam geregistreerd. Voor de diverse modellen zijn door de jaren heen diverse bijnamen gebruikt, waarbij VW-Bus de algemeen gebruikte is.

so cool so cool

Vw T2a, VW T2b

In 1967 werd de tweede generatie Type 2 geïntroduceerd, de Panoramabus. Dit model heeft grote zijramen, en een gewelfde voorrruit zonder middenspijl. Behalve uiterlijke wijzigingen, kende het nieuwe exemplaar ook enkele motorische verbeteringen. De volkswagen bus T2A en T2b zijn gemaakt van 1968 tot 1979.

so cool Volkswagen Transporter T3

Volkswagen T3

De T3 kent verschillende benamingen. In het Verenigd Koninkrijk en Ierland werd het nieuwe type T25 genoemd en in de Verenigde Staten gebruikte men de naam Vanagon voor de bus. Dit model, dat gemaakt werd tussen 1979 en 1992, kenmerkt zich door een strakker uiterlijk en een totaal vernieuwde techniek. Vanaf 1980 werden watergekoelde dieselmotoren ingebouwd en vanaf 1983 watergekoelde benzinemotoren

Volkswagen Transporter T3